S’inaugura l’exposició «Josep Busoms i la seva llum», retrospectiva de l’obra fotogràfica de l’autor sabadellenc

• La mostra, d’entrada gratuïta, es podrà visitar a l’Espai Cultura Fundació Sabadell 1859 des del 22 de març al 22 de juliol.
  • L’exposició es composa d’una selecció de 86 obres originals en blanc i negre, de gèneres diversos i reproduïdes a gran format.
  • L’acte inaugural tindrà lloc el dijous 22 de març a les 19 h, amb parlaments dels organitzadors i comissaris, obertura de portes a l’exposició i copa de cava per acomiadar la vetllada.
  • La mostra ha estat organitzada per la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859, en Jaume Busoms i Julià, l’Arxiu Històric de Sabadell i Càmera Club Sabadell.

L'Espai Cultura Fundació Sabadell 1859 acull des de dijous 22 de març d'enguany, i fins el proper 22 de juliol, l'exposició «Josep Busoms i la seva llum». Una mostra representativa de l'obra en blanc i negre del fotògraf sabadellenc Josep Busoms i Domènech (1924-2016).

Sense haver-se dedicat de manera professional a la fotografia, Josep Busoms és un autor prolífic i abastament guardonat, compromès amb la seva ciutat, però poc conegut per part del públic actual. El seu fons fotogràfic, que serà donat a l'Arxiu Històric de Sabadell, consta de més de 40.000 negatius, en color i en blanc i negre, de diferents gèneres. L'exhibició que té lloc a l'Espai Cultura és una selecció de 86 fotografies artístiques, realitzades entre els anys 60 i finals dels 80, passant per gèneres com el retrat, la fotografia abstracta, el paisatgisme i la fotografia de viatges, el reportatge i la fotografia esportiva. Les imatges exposades es complementen amb el comentari a càrrec dels comissaris, que és accessible en suport digital des dels dispositius mòbils dels visitants a través de codis QR. També hi trobem un darrer àmbit expositiu composat a partir d’objectes personals de Josep Busoms, per acostar el visitant a una mirada més personal sobre l’autor i el seu context.

L'obra de Busoms destaca per l'ús de l'abstracció i el domini tant de la tècnica com del llenguatge visual, amb un sentit de l'estètica que resulta avantguardista per a la seva època i ens ha deixat una fotografia que ara es percep intemporal. Segons els comissaris de l'exposició, Àngels Santesmasses, Joan Rosell i Josep Mateu (tots tres membres de Càmera Club Sabadell igual com també ho fou en Busoms), va saber captar plenament la tensió entre llums i ombres, va aprendre com construir una imatge i de què consisteix una imatge, com es relacionen les formes, com s'omplen els espais i com tot plegat ha de tenir certa unitat.

La fotografia de Josep Busoms veu plenament de la seva experiència vital. El seu ofici de viatjant com a representant de teixits li va permetre recórrer la geografia espanyola i li va oferir escenaris inacabables on copsar la realitat del moment, sempre diversa i estimulant. Una faceta ben present a l'exposició, a través de les col·leccions de fotografia de paisatges, de reportatge i de retrat fora d'estudi. D'igual manera, la seva fotografia també s'impregna d'altres aficions, especialment l'esport i la natura, que Josep Busoms va desenvolupar tot forjant un ferm compromís amb diferents agents i col·lectius del teixit associatiu sabadellenc. Fou membre actiu de Càmera Club Sabadell, Unió Excursionista de Sabadell i Joventut Atlètica de Sabadell i va col·laborar molt estretament amb d'altres espais i projectes, com és el cas de l'Associació Pro Disminuïts Psíquics de Sabadell i Comarca (Fundació Atendis).

A més de la seva qualitat tècnica i el seu valor artístic, el fons fotogràfic de Josep Busoms representa un testimoni important de la seva època, així com també de la ciutat de Sabadell, i és per això que serà donat per la família a l’Arxiu Històric de Sabadell, on quedarà preservat i a través del qual passarà a formar part del nostre patrimoni cultural i podrà ser consultat i revisat pels estudiosos.

L'exposició a l'Espai Cultura, organitzada per la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859, en Jaume Busoms i Julià, l'Arxiu Històric de Sabadell i Càmera Club Sabadell, es complementa amb un programa d'activitats paral·leles que inclou, de març a juny, visites guiades i un taller familiar de revelat analògic, així com també l'acte de presentació del llibre catàleg de fotografies de Josep Busoms que s'ha editat per a l'ocasió i que tindrà lloc el 19 d'abril a les 19 h, en forma de taula rodona amb diversos ponents que parlaran sobre la figura de l'autor i el context fotogràfic de la seva època.

ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES

ACTE INAUGURAL

· Dijous 22 de març a les 19 h

Amb les intervencions de:

• Joan B. Casas, president de la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859
  • Jaume Busoms i Julià, fill de Josep Busoms i mecenes
  • Joan Rosell, co-comissari
  • Joan Comasòlivas, director de l’Arxiu Històric de Sabadell

A continuació dels parlaments s’obriran les portes de l’exposició i més tard es tancarà la vetllada convidant els assistents a un brindis amb copa de cava.

VISITES GUIADES

· Diumenge 22 d’abril, a les 11.30 h
Visita comentada a càrrec de Joan Rosell, comissari de l’exposició.

· Diumenges 6 de maig i 10 de juny, a les 11.30 h
Visita comentada a càrrec dels serveis pedagògics de l’Espai Cultura.

Durada: 1 hora

Activitat apta per a tots els públics.

TALLERS FAMILIARS

· Dissabte 24 de març, diumenge 15 d’abril, diumenge 13 de maig, dissabte 16 de juny
Taller de revelat fotogràfic analògic
Farem una foto amb càmera analògica, realitzarem el procés de revelat al laboratori i ens endurem la còpia a casa. Taller a càrrec de membres de la secció fotogràfica de la Unió Excursionista de Sabadell.

Horari: 11.30 h
Durada: 1 sessió d’hora i mitja
Edats: A partir de 10 anys

Cal inscripció prèvia.

CONFERÈNCIES

· Dijous 19 d’abril, a les 19 h
Presentació del llibre «Josep Busoms i la seva llum»
Es presentarà el catàleg de fotografies de Josep Busoms que s’ha editat amb motiu de l’exposició i s’acompanyarà d’una taula rodona sobre la figura de l’autor i la fotografia analògica.

Totes les activitats són gratuïtes.

CRÈDITS

ORGANITZACIÓ I PRODUCCIÓ:

Jaume Busoms, Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859, Càmera Club Sabadell i Arxiu Històric de Sabadell.

COMISSARIAT

Àngels Santesmasses, Joan Rosell i Josep Mateu.

AMB LA COL·LABORACIÓ DE:
Fundació Bosch i Cardellach, Fundació Atendis i Unió Excursionista de Sabadell.

MÉS INFORMACIÓ SOBRE L’AUTOR I ALTRES RECURSOS
  • Al web de l’exposició, http://www.josepbusoms.cat, hi trobareu una àmplia mostra de l’obra de Busoms i ampliar informació sobre l’autor i la seva fotografia.
  • Imatges per premsa, en descàrrega directa: http://www.fundaciosabadell.cat/wp-content/uploads/2018/03/imatges-per-premsa-obra-josep-busoms.zip
LLOC DE REALITZACIÓ DE LA MOSTRA

Espai Cultura Fundació Sabadell 1859
c/ d’en Font, 25 (08201 – Sabadell).
A/e. espaicultura@fundaciosabadell.cat

Facebook: EspaiCulturaSabadell
Twitter: @EspaiCulturaSbd

DATES I HORARI DE VISITA

L'exposició romandrà obert al públic del 22 de març al 22 de juliol, en el següent horari:

• De dimarts a divendres, de 17 a 20.30 h.
  • Dissabte, d’11 a 14 h i de 17 a 20.30 h. Diumenge, d’11 a 14 h.
  • Dilluns i festius tancat.