Anar al contingut
Anar al peu de pàgina
Anar al menú

NOVES JORNADES PARTICIPATIVES DE RECUPERACIÓ DEL BOSC DE CAN DEU

• La Fundació 1859 Caixa Sabadell, propietària i gestora del bosc, convoca de nou a particulars i entitats a participar en la recuperació del bosc de Can Deu.
  • Els participants faran tasques de manteniment de les àrees reforestades el 2016, de control de plantes invasores i pràctiques d’amidament del seguiment de la vegetació.
  • Aquestes jornades formen part del programa establert per la Comissió Tècnica pel Futur del Bosc de Can Deu, entitat de caire independent i creada amb l’objectiu d’establir les mesures més eficients per a l’òptima recuperació del bosc.

Dins de la programació establerta per la Comissió Tècnica pel Futur del Bosc de Can Deu, la Fundació 1859 Caixa Sabadell organitza unes jornades de manteniment de les zones reforestades l’any 2016 i d’aprenentatge del protocol d’amidament de les parcel·les de seguiment de la vegetació que al mateix temps seran educatives per al conjunt dels participants.

Les jornades estan obertes a la participació dels particulars i les entitats que vulguin col·laborar-hi i compten amb el suport de QuadPack Foundation.

Les tasques que es duran a terme seran retirar la malesa que ocupi els clots de plantació amb els arbrets plantats els anys anteriors, especialment les bardisses i l’herba; refer els clots de plantació per millorar la captura d’aigua i incrementar així les probabilitats de supervivència; i identificar exemplars d’espècies invasores i arrencar-les (Senecio inaequidens, Phytolaca americana i Ailanthus altissima).

Un cop dutes a terme aquestes actuacions els participants aniran a una de les parcel·les de seguiment en les que s’han localitzat, identificat i mesurat exemplars de les espècies arbòries existents, amb l’objectiu de tenir una referència del creixement de la vegetació. Caldrà identificar els arbrets, indicant-ne l’espècie, la ubicació dins la parcel·la, amidant-los i anotant el seu estat general.

Per finalitzar, s’oferirà als participants una visita guiada per les instal·lacions del Centre d’Educació Ambiental, en especial la granja i la masia, seu del Museu de la Vida al Camp.

Dates i zones d’actuació

• Diumenge 17 de febrer: àrea de Sant Vicenç de Verders i àrea de Vallhermoso.
  • Diumenge 24 de febrer: àrea de l’aparcament de la carretera Sabadell/Matadepera i àrea de Sant Julià.

El punt de trobada és la Masia de Can Deu a les 9.30 h (accés per la cantonada c. de la Prada amb c. del Bosc. Sabadell). Els participants hauran d’aparcar al barri i accedir a la masia a peu. L’activitat començarà puntualment a les 10 h.

Inscripció a les jornades

Per tal de facilitar l’organització de les jornades i la preparació del material és convenient que les persones i entitats interessades que contactin prèviament amb l’Espai Natura Fundació 1859 per correu electrònic a espainatura@fundaciosabadell.cat o per telèfon al 93 725 95 22 (extensió 3).

Objectius de les jornades

· La recuperació del medi natural, tot arranjant les zones que es van reforestar amb plançons d’arbres que, amb el temps, esdevindran arbres adults i formaran un bosc.

· El coneixement i divulgació del projecte de recuperació del bosc. S’aprofitarà per explicar el pla estratègic de recuperació del bosc.

· La sensibilització ambiental tot coneixent un espai actualment en procés de regeneració amb la finalitat que esdevingui un espai natural ben preservat. A més, representa un compromís amb el país i mostra confiança en el futur.

· El descobriment d’un espai singular situal al cor de l’àrea metropolitana: el bosc i la masia de Can Deu, on la Fundació Sabadell 1859 està esmerçant molts esforços per a preservar i divulgar un espai natural interessant i un ric patrimoni rural.

Èxit de participació de les jornades anterior

El major èxit de les convocatòries anteriors ha estat el gran nombre de persones que s’han interessat en participar, més de 2.400 persones tant a títol particular o amb la família o sota la col·laboració de diverses entitats, els membres de les quals s’han implicat molt activament en les jornades.

Estat actual del bosc de Can Deu

Un cop realitzades tot un seguit de tasques encaminades a la recuperació del Bosc de Can Deu, passats quatre anys de la ventada que va afectar la forest, des de la Fundació 1859 Caixa Sabadell es valora positivament com s’està desenvolupant la vegetació del bosc, en especial tenint en compte que 2016 i 2017 han estat dos anys de sequera important.

Tant els arbres de la reforestació com els de regeneració natural han tingut un bon creixement, es manté la coberta vegetal a tot l’espai forestal i es detecta una important presència de fauna autòctona, tant per observació directa com pels rastres. L’espai del bosc, per altra banda, continua acomplint la seva funció social amb l’ús com a espai d’esbarjo i de gaudi de la natura per als ciutadans de Sabadell i comarca.

Agraïments

Per al desenvolupament d’aquest projecte de recuperació del bosc de Can Deu ha estat essencial el suport de BBVA CX, entitat financera molt compromesa amb l’activitat mediambiental i pedagògica que es realitza a l’Espai Natura Fundació 1859.
També cal destacar l’aportació de la Diputació de Barcelona per a la neteja i recuperació del bosc de Can Deu després de la ventada.
Per últim, agrair les aportacions de QuadPack Foundation que continua enguany donant suport al projecte de recuperació de la massa forestal de Can Deu.

Imatges de les activitats jornades de recuperació del bosc anteriors: