La Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859 presenta la nova programació per a la temporada 2015-2016

• El 2016 serà l’any de la commemoració del centenari de l’edifici modernista, actual seu de la Fundació, al centre de Sabadell.
  • Entre les novetats, espectacles i cinema per a tota la família a l’Espai Cultura i la recuperació de la tradicional festa de tardor a l’Espai Natura.
  • Els programes pedagògics dissenyats per a les escoles es consoliden a l’Espai Natura i es reforcen a l’Espai Cultura.

El centenari de l’edifici modernista de la Fundació

La Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859 presenta la programació per a la temporada 2015-2016 entre la que destaca l’inici dels actes commemoratius de l’edifici modernista que actualment és la seu de l’entitat i que està situat al carrer Gràcia de Sabadell.

El 5 de febrer de 1916 la Caixa d’Estalvis de Sabadell va obrir les portes al públic de l’impressionant edifici que havia projectat per acollir les oficines de l’entitat d’estalvi i la biblioteca de la seva obra social. Aquest serà el tret de sortida dels actes commemoratius d’aquesta efemèrides que s’allargarà durant tot l’any.

Pel que fa a la seva activitat habitual, la Fundació manté el catàleg d’exposicions itinerants que posa al servei de tots els centres socioculturals del país.

Com a novetat per a la nova temporada es poden destacar els convenis de col·laboració que la Fundació ha signat amb Càritas Sabadell i Creu Roja de Sabadell amb la finalitat que els col·lectius que atenen aquestes dues entitats puguin tenir accés gratuït a les activitats familiars que la Fundació organitza a l’Espai Cultura i l’Espai Natura.

Tanmateix, la Fundació ha arribat a un acord amb la Unió Excursionista de Sabadell i amb el Club Natació Sabadell per tal que els seus socis gaudeixin de descomptes en les seves activitats.

La Fundació també ha signat un conveni de col·laboració amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya per al desenvolupament de projectes educatius.

Per últim, la Fundació encara manté l’acord de col·laboració amb la Fundació Bosch i Cardellach pel qual aquesta darrera té la seu social en un immoble propietat de la Fundació i gestiona el fons bibliogràfic provinent de l’antiga Biblioteca de Caixa Sabadell. Així mateix, juntament amb l’Ajuntament de Sabadell i la Fundació Bosch i Cardellach, convoquen bianualment la beca d’història local Miquel Carreras.

La Fundació també col·labora amb la Fundació Antigues Caixes Catalanes en l’organització d’aquelles activitats provinents de l’Obra Social de Caixa Sabadell, com ara la convocatòria i l’atorgament del Premi Sant Joan de literatura Catalana i la conferència Economia Perspectives.

Com a patrocinador principal d’algunes de les activitats de la Fundació destaca el paper del Grup BBVA, que recolça principalment les activitats que es desenvolupen a l’Espai Natura.

Nova pàgina web

Aquesta temporada també arrenca amb la posada en marxa d’una nova pàgina web que ha aconseguit unificar les activitats de la Fundació en un únic espai facilitant d’aquesta manera la cerca d’activitats als visitants i permetent que tothom pugui deixar comentaris sobre les activitats que l’entitat organitza.

Programa d’activitats de l’Espai Cultura Fundació Sabadell 1859

L’Espai Cultura Fundació Sabadell 1859 posa a disposició de la ciutadania un espai obert dedicat a la difusió, formació i producció de continguts, amb una programació oberta i de qualitat.
Les seves activitats s’adrecen a diferents col·lectius, amb continguts i formats innovadors, amb la voluntat de fomentar la participació i treballar en xarxa amb centres, col·lectius i persones amb interessos comuns.

Programa d’exposicions

Per a la temporada 2015-2016 l’Espai Cultura acollirà les següent exposicions:

• L'AVENTURA D'AQUELL JOVE REPORTER BELGA AL TIBET
    Del 4 de setembre de 2015 al 10 de gener de 2016.
  • MENÚS DE GUERRA. Cuina d’avantguarda i supervivència
    Del 22 de gener al 20 de març de 2016.
  • EL SO DE LA LLUM
    Del dijous 7 d’abril al diumenge 24 de juliol de 2016.

Visites i tallers pedagògics per a escoles i esplais

A banda dels tallers pedagògics creats al voltant de les exposicions, enguany com a novetat es programaran tallers de robòtica educativa “Mini Innova”. La proposta de tallers “Mini Innova” està adreçada a alumnes de primària i secundària i consisteix en el desenvolupament d’una sèrie de competències i coneixements mitjançant l’ús, descoberta i aprenentatge de qüestions bàsiques de robòtica i programació.

Durant aquest curs escolar també es mantindran els tallers d’economia, “El joc de l’emprenedor” i “Tots fem l’economia” i les visites i tallers als edificis modernistes de la Fundació, amb l’opció de realitzar-la en anglès.

Programació per a tots els públics

Com a novetat durant aquesta temporada l’Espai Cultura oferirà dos cicles de programació per a petits i grans “Dissabtes d’espectacle” i “Dissabtes de cinema”, amb l’objectiu d’oferir als usuaris una opció d’oci i divertiment amb una programació variada i de qualitat.

També, amb l’objectiu d’acostar aquestes activitats a col·lectius amb dificultats auditives, els espectacles són gestuals i les pel·lícules, per tal de fomentar el visionat en versió original, es presenten doblada al català i també subtitulades en aquesta llengua (per a les persones amb dificultats auditives). Algunes projeccions es podran seguir amb audiodescripció a través de l'aplicació ArtAccés.

La programació de “Dissabtes d’espectacle” és:
- Volta de roda (17 d’octubre)
- Somnis de sorra (23 de gener)
- The Flamingos (28 de maig)

La programació de “Dissabtes de cinema” és:
- L’hivern i la primavera al regne d’Escampeta (26 de setembre)
- Un gat a París (22 de novembre)
- La petita Anna i el tiet Llargarut (20 de febrer)
- El secret del llibre de Kells (19 de març)

Tallers Mini Innova

Es tracta d’una activitat pensada per acostar els nens i les nenes més petits a la robòtica i a les noves tecnologies d’una forma lúdica i creativa. Donat l’èxit de participació en els tallers Mini Innova de la temporada passada, s’ha decidit ampliar i reforçar l’oferta de tallers per a aquesta nova edició.

Els tallers són:
- Creació d’un videojoc RPG en 2D Nivell 1
- Creació d’un videojoc RPG en 2D Nivell 2
- Robot 2D
- Màquines en moviment
- Lego WeDo
- Animacions robodirigides (Lego avançat)
- Converteix-te en un Youtuber

Més activitats

Com és habitual, a l’Espai Cultura es continuaran oferint aquelles activitats que ja són tradicionals com “L’estiu a la fresca” i la Diada del llibre amb el jardí com a principal escenari, així com la celebració del Dia i la Nit Internacional dels Museus.

Programa d’activitats de l’Espai Natura Fundació Sabadell 1859

L’Espai Natura és un centre únic dins la Regió Metropolitana de Barcelona donat que combina dins la mateixa finca: una zona verda formada per un bosc protegit que alhora funciona com a parc periurbà per als ciutadans de Sabadell i poblacions veïnes; un Centre d’Educació Ambiental amb experiència i una oferta d’activitats àmplia i variada; i, un museu etnogràfic modern i fàcilment comprensible per als visitants.

Actualment, aquest Espai és un veritable centre de referència en educació ambiental, tant per la diversitat de valors que s’hi apleguen en aquest equipament com per la qualitat de les seves propostes formatives i de lleure.

Programa pedagògic per a escoles i esplais

Per a aquest curs escolar es mantindran els tallers i circuits que s’ofereixen a les escoles, incorporant una visita nova adreçada a escolars de 12 a 17 anys anomenada “Pagesos i menestrals. Societat rural, societat urbana i els seus edificis” i que combinarà la visita guiada a l’Espai Natura amb la visita als edificis modernistes que la Fundació té al centre de Sabadell, tots ells catalogats i d’un gran interès històric, on els alumnes podran conèixer i comparar dues realitats històriques i socials diferents.

Durant l’estiu, es continuaran oferint els tallers per a esplais i també s’organitzarà la tercera edició del casal d’estiu “Viu l’estiu a pagès”, on en torns setmanals els més menuts de casa poden participar en diferents activitats relacionades amb la vida al camp: tallers sobre els conreus i els productes del camp, manteniment de la granja i l’hort, jocs d’aigua i jocs tradicionals.

Activitats per a tots els públics

Durant tots els diumenges de l’any el Museu de la Vida al Camp obre les seves portes als visitants amb un recorregut comentat per totes les instal·lacions i que permet recrear, d’una banda, la vida quotidiana a la masia, a través de les estances (cuina, sala i dormitoris) moblades amb estris quotidians, i de l’altra, les feines que es feien al camp, de les quals són testimonis les eines exposades a les sales de la planta baixa.

Entre les activitats consolidades i obertes a tot tipus de públic, com la tradicional Festa BBVA de la Primavera, l’Espai Natura, com a novetat, organitza una jornada festiva per donar la benvinguda a la tardor. Enguany, la Festa BBVA de la Tardor estarà dedicada als productes propis d’aquesta època de l’any i es celebrarà el diumenge 25 d’octubre, de 10 a 14 h. Aquesta jornada pretén oferir la possibilitat de gaudir d’un dia a l’aire lliure participant en les activitats de coneixement del món rural.

D’altra banda, aquesta temporada s’oferirà la segona edició del curs de marxa nòrdica. És un esport a l’aire lliure, d’aprenentatge fàcil, apte per a tots els públics, independentment de l’edat i la condició física, i que porta molts beneficis per a la salut. Consisteix en caminar amb l’ajut d’uns bastons dissenyats específicament per a aquest ús.

Per últim, l’Espai Natura ofereix la possibilitat de llogar parcel·les d’hort per a practicar l’horticultura ecològica, amb suport tècnic.

Abast de les accions de la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859

Durant l’any 2014 la Fundació va organitzar 780 activitats repartides entre l’Espai Cultura i l’Espai Natura i altres equipaments. El total d’usuaris que van gaudir de la programació de la Fundació va estar de 175.110 persones, i la valoració que aquests usuaris van fer de les activitats va ser de 4,63 punts en una escala de 5.

Dossier premsa Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859 - R