Anar al contingut
Acceptar
Anar al peu de pàgina
Acceptar
Anar al menú
Acceptar

La Fundació 1859 Caixa Sabadell fa cinc anys i canvia la seva imatge

  • Tot i que la història de Caixa Sabadell i la seva Obra Social es remunta a més de 150 anys en el temps, la Fundació, que n’és l’hereva, ha complert els seus primers cinc anys de recorregut.
  • Amb una mitjana d’usuaris anuals de gairebé 160.000 persones, la Fundació manté i amplia aquelles activitats més emblemàtiques i promou nous projectes amb l’objectiu de dinamitzar la vida cultural i social de Sabadell i el seu entorn.
  • La nova marca i logotip de la Fundació va acompanyada per una campanya de comunicació que pretén donar a conèixer i posar en valor els actius de l’entitat.

Sabadell, 8 de novembre de 2018

La Fundació 1859 Caixa Sabadell. Missió, valors i objectius

La Fundació 1859 Caixa Sabadell va néixer el maig de 2013 amb l’objectiu de gestionar el fons de l’obra social de Caixa d’Estalvis de Sabadell. La Fundació en vol esdevenir hereva, amb fidelitat als principis que han conduït la seva actuació en el decurs de la història però responent a una nova realitat social, a nous reptes i fixant-se noves fites.

La Fundació desenvolupa la seva tasca en els àmbits social, cultural, econòmic, formatiu, cívic i de promoció mediambiental basada principalment en la diversitat i la complementarietat. I ho fa directament o mitjançant la col·laboració amb entitats i institucions de l’entorn amb la voluntat de participar activament en la vida social i cultural del territori.

La Fundació 1859 Caixa Sabadell ofereix una programació estable d’arts plàstiques, arts escèniques, tallers educatius, circuits mediambientals i visites al seu patrimoni modernista, entre d’altres activitats. Una oferta diversa, singular i de qualitat amb formats i continguts innovadors que aplega un públic heterogeni, divers i cada vegada més nombrós.

També posa a disposició d’entitats, institucions i empreses diferents espais dels seus equipaments.

Els objectius de la Fundació durant aquests cinc anys han estat trobar l’equilibri en els pressupostos per tal d’assegurar el futur de la Fundació i mantenir tota l’activitat, en alguns casos, fins i tot, ampliant-la i millorant-la.

A nivell de contingut i programació, l’objectiu de la Fundació passa per donar resposta a aquelles demandes socioculturals que la ciutat i l’entorn proposen. En aquest sentit, la Fundació és una entitat viva que adapta activitats històriques als nous temps i programa d’altres totalment innovadores cercant la participació dels diferents col·lectius als quals s’adreça.

La mitjana anual d’usuaris que han participat de les activitats organitzades per la Fundació o portades a terme en els seus equipaments en aquests cinc anys és de gairebé 160.000 persones. Aquesta xifra resulta clarament destacable tenint en compte el context i àmbit territorial en el qual es troba.

 

Patrimoni

El patrimoni de la Fundació és important, tant a nivell immobiliari i arquitectònic com a nivell artístic. La Fundació gestiona, principalment, l’Espai Cultura (antiga Escola Industrial d’Arts i Oficis, al carrer d’en Font 25). Aquest centre cultural compta amb el característic i singular jardí, obert a la ciutadania. També gestiona el centre d’educació mediambiental Espai Natura (la masia de Can Deu), que comprèn una extensió de 86 hectàrees de bosc protegit al nord de Sabadell. Per últim, la Fundació té la seva seu social a l’edifici modernista situat al carrer Gràcia 17, una joia arquitectònica projectada per Jeroni Martorell que actualment té llogada la seva planta baixa a una entitat bancària.

A banda, la Fundació compta amb un important i eclèctic fons d’art format per més de 1.350 obres principalment pictòriques, una important col·lecció numismàtica, un fons de publicacions, i un extens arxiu històric on està catalogada la documentació, tant de la constitució de l’extinta Caixa d’Estalvis de Sabadell i de la seva trajectòria durant els seus 150 anys de vida, com d’aspectes institucionals de la vida sabadellenca durant aquest període.

 

Balanç de programació i participació

La Fundació 1859 Caixa Sabadell ofereix un programa d’activitats culturals i mediambientals molt diversificat i que reparteix entre els tres equipaments més emblemàtics: l’edifici modernista, seu de la Fundació, l’Espai Cultura i l’Espai Natura.

Fins al 30 de juny de 2018, han estat 93.423 persones les que han participat de les activitats que la Fundació ha portat a terme als seus equipaments.

 

Evolució dels usuaris de la Fundació entre el 2014 i el 2018 (sense comptar els visitants de les exposicions itinerants en equipaments aliens a la Fundació que han estat un total de 91.786 usuaris durant aquest mateix període):

2014 – 124.250

2015 – 132.806

2016 – 127.421

2017 – 144.074

2018 – 93.866 (dades fins a 30 de juny)

 

Canvi d'imatge de la Fundació 1859 Caixa Sabadell.

Per què ara?

Cinc anys és una xifra adient per fer balanç de quin ha estat el recorregut de la Fundació durant aquest temps i analitzar quin és el seu futur.

Tot i que la història de Caixa Sabadell i la seva Obra Social es remunta a més de 150 anys en el temps, la Fundació, que n’és l’hereva, ha complert els seus primers cinc anys de recorregut.

Durant aquest temps s’han consolidat les activitats més emblemàtiques, com les Festes de la Primavera i la Tardor a l’Espai Natura o la Diada del llibre i el programa d’exposicions a l’Espai Cultura, però també s’han engegat nous projectes amb l’objectiu de dinamitzar la vida cultural i social de Sabadell i comarca. Aquest és el cas de les Jornades e-nforma, els tallers Mini Innova i el Fresc Festival.

 

La nova imatge

La Fundació 1859 Caixa Sabadell no renuncia als seus orígens i al que ha estat el seu símbol durant més de 150 anys: la guardiola. Fins ara, la marca de la Fundació havia estat la característica guardiola de Caixa Sabadell. En aquesta nova etapa, la Fundació ha volgut donar una nova visió d’aquest símbol de l’estalvi, resultat d’una vista zenital de la guardiola, més senzill i més directe. Dins del símbol hi apareixen les tres inicials de la Fundació.

El logotip, el nou nom de la Fundació, respon a diversos aspectes que s’han tingut en compte: la paraula “Antiga” desapareix, ja que la Fundació és una entitat que, tot i ser hereva de l’Obra Social de Caixa Sabadell, és de recent creació, al 2013, i les connotacions de la paraula “Antiga” no s’adeqüen als valors i la missió de la Fundació. D’altra banda s’ha mantingut “Caixa Sabadell” perquè el patrimoni, tant material com intangible, de l’extinta entitat encara és molt reconegut i valorat per l’imaginari col·lectiu. És una manera d’associar la Fundació amb la part positiva del llegat de Caixa Sabadell.

Per últim, el color respon al to de la terrissa de les guardioles, que dóna una imatge elegant al conjunt de la marca.

En definitiva, la Fundació ha volgut modernitzar la seva imatge per tal que s’adapti a la realitat de l’entitat: una Fundació jove, dinàmica, i amb inquietuds. Però sobretot, una Fundació que vol ser fidel als seus valors i donar resposta a les necessitats del seu entorn.

 

La campanya d'imatge

La Fundació 1859 Caixa Sabadell té un patrimoni històric que forma part de la vida i del dia a dia de tots els sabadellencs. La intenció de la Fundació amb aquesta campanya d’imatge és donar a conèixer el seu patrimoni i que la ciutat el visqui com a propi. La Fundació és de tots i per a tots.

Amb aquesta voluntat, les peces de campanya es basen en els tres equipaments més significatius de la Fundació: l’edifici modernista del carrer Gràcia, l’Espai Cultura i l’Espai Natura. Aquests espais no només són patrimoni arquitectònic sinó que són l’escenari de nombroses accions i propostes culturals, socials i mediambientals que la Fundació ofereix a la societat. La Fundació és viva i dinàmica, s’adapta a la nova realitat i, és per això, que les seves propostes s’adrecen a donar resposta a aquelles necessitats culturals i socials del seu entorn.

Amb aquest objectiu, els equipaments lluiran elements de la campanya d’imatge com lones i banderoles. De la mateixa manera, es canviarà tota la senyalització dels espais adaptant-la a la nova imatge.

Tanmateix, els elements digitals com: la pàgina web, la newsletter i el perfil a les xarxes socials també s’adequaran al nou disseny.

En el cas del jardí, la Fundació vol aprofitar aquests elements per conscienciar de la importància de conservar aquest “oasi” al mig de la ciutat fent una crida al civisme i al respecte de l’espai i els elements que el componen. És important que la ciutat valori adequadament aquest emblemàtic i singular espai obert al públic.

Les imatges del patrimoni de la Fundació, les peces de campanya i la nova marca es poden descarregar a:

https://www.flickr.com/photos/espai_cultura_sabadell/albums