Anar al contingut
Anar al peu de pàgina
Anar al menú
Acceptar

El bosc de Can Deu nou anys després de la ventada

Antecedents

L’Espai Natura Fundació 1859 Caixa Sabadell, amb unaextensió de 86 hectàrees, comprèn el Bosc de Can Deu, que va ser adquirit perCaixa Sabadell l’any 1964 per protegir-lo de l’especulació urbanística,transformant-lo en un Centre d’Activitats Ambientals. L’any 1992 va serdeclarat Forest Protectora i actualment n’és la propietària i gestora laFundació 1859 Caixa Sabadell, hereva de l’antiga Obra Social de Caixa Sabadell.

El fenomen atmosfèric de caràcter extraordinari del 9de desembre de 2014 va afectar una ampla franja del nord del Vallès Occidentali a la finca de Can Deu va causar la caiguda d’entre el 75 i el 80% de la massade pins blancs que dominaven el bosc, amb una estimació d’uns 45.000 exemplarsabatuts.

A diferència d’un incendi però, la ventada va teniruna incidència menor sobre el sotabosc mantenint la coberta vegetal de l’estratherbaci, dels arbusts i de l’alzinar incipient a part de l’espai forestal. Elprincipal avantatge era que el risc d’erosió era mínim i que els plançonsd’alzina i roure presents al bosc no van ser afectats.

Des del primer moment en Joan Carles Sunyer, directorde la Fundació 1859 Caixa Sabadell va expressar el compromís de l’entitat “coma propietaris farem el possible per recuperar l’ús que sempre ha tingut lafinca, tant des de la vessant natural com educativa i social”.

La Comissió tècnica per a la Regeneració del Bosc de Can Deu

La voluntat de la Fundació 1859 Caixa Sabadell,propietària de la finca, ha estat que Can Deu pugui recuperar la seva massaforestal el més aviat possible i continuï essent un espai per al gaudi delsciutadans. Ara bé, aquesta recuperació s’ha de fer amb les màximes garanties iés un procés molt lent i fràgil.

La tasca de definir una estratègia a seguir en larecuperació del Bosc va recaure en la Comissió Tècnica per a la Regeneració delBosc de Can Deu, formada per representants de diferents entitats iadministracions relacionades amb el món forestal i poder així abastar diferentssensibilitats i maneres d’entendre el bosc i la seva gestió.

De forma unànime, els tècnics de la Comissió van optarper la regeneració natural del Bosc com a millor estratègia per la sevarecuperació, deixant la reforestació només per a les zones amb risc d’erosió oaquelles en les que la recuperació natural no sigui reeixida.

L’estat del Bosc un cop desemboscat i les primeres actuacions

Un cop desemboscats elsarbres caiguts, l’homogeneïtat de la pineda de pi blanc va quedar substituïdaper diferents zones en funció de la coberta vegetal: una zona on va romandre lapineda original, part de la qual es va deixar sense desemboscar, zones amb unalzinar incipient força desenvolupat, zones pràcticament només amb cobertaherbàcia i els accessos a la finca, on el risc d’erosió i de compactació delsòl era major i on es van fer les actuacions de reforestació l’hivern de 2016.

Aquestes diferents realitats de l’espai forestal esvan veure com una oportunitat per a fer- hi un seguiment comparat del seudesenvolupament per tal de poder aprendre quina és la millor estratègia aseguir en futures pertorbacions del bosc i poder transmetre aquesta informacióa la societat.

•Jornades de reforestació (gener/febrer de 2016)

L’hivern de 2016 es van realitzar les jornadesparticipatives de reforestació al bosc, dedicant cada jornada a una de lesquatre zones d’accés al bosc de Can Deu: urbanització de Vallehermoso,aparcament de la carretera Sabadell/Matadepera, Sant Vicenç de Verders i SantJulià d’Altura.

L’amidamentde cada zona és aproximadament d’1,5 Ha, amb un total de 6 Ha reforestades is’hi van plantar 5.000 exemplars amb una densitat de 833 plançons/Ha.

La selecció dels plançons es va fer tenint en comptel’objectiu d’assolir un bosc mixt i la constatació que, un cop desemboscat elterreny, a la major part del bosc hi havia un regenerat d’alzina i, en un graumenor, de roure. La plantació es va fer amb pi blanc, alzines i pi pinyer Totsals plançons utilitzats es van adquirir mitjançant el Consorci Forestal deCatalunya.

L’objectiu de les jornades de reforestació era doble.Per una banda hi havia la intenció d’afavorir la regeneració del bosc alsindrets més freqüentats i amb el sòl més degradat, i per l’altre oferir aentitats i particulars de Sabadell i comarca la possibilitat de participaractivament en la recuperació del bosc.

A nivell participatiu, les quatre jornades van ser unèxit de participació. Ja des de la primera jornada va superar la previsiód’unes 150 persones per jornada, de manera que comptant- hi els passavolantsque anaven sumant-se a les jornades, es calcula que va participar-hi prop de1.400 persones.

•Jornades de manteniment de les àrees reforestades (maig/juny de 2016, febrer de2017, 2018 i 2019)

Inicialment les jornades es van realitzar a laprimavera, dedicant cada jornada a una de les quatre zones reforestades al’hivern. L’objectiu d’aquestes jornades era vetllar per la supervivència delsnous plançons i mantenir la implicació dels col·laboradors en la recuperaciódel bosc.

Les persones i entitatsparticipants havien de treure les herbes que poguessin haver crescut dins delsclots de plantació, refer els clots en cas que fos necessari, controlar elcreixement dels esbarzers i fer un reg de manteniment. A cada jornada també hihavia dues persones per a fer un recompte dels plançons morts, que amb lespluges de la primavera van donar un resultat molt escàs (entre 5 i 12 exemplarssegons la zona).

A les posteriors campanyes d’hivern els participantshan continuat treballant en el manteniment dels closells de plantació(refent-los i desbrossant-los per reduir la competència d’altres plantes) i enla substitució de plançons morts. Posteriorment des de la Fundació hemaprofitat per a mostrar i practicar com es realitzen els amidaments a lesparcel·les de seguiment i per a conscienciar de l’aparició d’espècies invasoresal bosc.

•       Regs de manteniment de les àrees reforestades(juliol/agost de 2016; juliol de 2017)

Per poder encarar millor el període de sequeraestival es van programar rondes de reg de manteniment de les àrees reforestadesque van dur a terme els voluntaris de l’ADF Sabadell. Van ser 13 sessions quees van realitzar a l’estiu.

•       Control de les parcel·les de seguiment deldesenvolupament de la regeneració natural (amidaments anuals des del 2016)

L’any 2016 es van establir nou parcel·les de seguimentdel desenvolupament dels plançons de regeneració natural al Bosc que permetenestudiar tres tipologies de vegetació diferents amb tres repeticions per acadascuna:

-   Àreasense coberta arbòria i amb regeneració natural (3 parcel·les)

-   Àreade reforestació amb regeneració natural (3 parcel·les) on es podrà comparar eldesenvolupament dels arbres de regenerat i els de reforestat.

-   Àreade regeneració natural de pi blanc (3 parcel·les).

Per a cadascuna de les parcel·les es van marcar unmínim de 25 exemplars de diferents espècies arbòries que s’han localitzatindividualment respecte d’un arbre o punt central i de les que s’ha mesurat eldiàmetre i l’alçada i el seu estat general. Les mesures es van prendre al mesde juliol, un cop finalitzat el període de creixement de la primavera i aldesembre després del creixement de la tardor.

D’aquest seguiment que ha deperllongar-se en el temps com a mínim per un període de 10 anys es preténobtenir dades que permetin fer un estudi de com respon la vegetació d’una zonaforestal devastada per efecte d’una ventada, fenomen poc conegut fins ara aCatalunya però que podria arribar a ser recorrent amb el canvi climàtic.

L’àrea d’estudi està localitzada amb uns rètols (“Zonad’estudi de la regeneració natural”) recomanant no entrar-hi per no malmetre lavegetació.

Agraïments

La Fundació 1859 Caixa Sabadell vol agrair el suport que enel seu moment va rebre de BBVA, la Fundació Quadpack, Blat Assegurances,l’Ajuntament de Sabadell, la Diputació de Barcelona i el Centre de la PropietatForestal de la Generalitat de Catalunya.

Estat actual del bosc de Can Deu

El Bosc de Can Deu continua satisfactòriament el procésde recuperació passats nou anys de la ventada. Els arbres, tant els deregeneració natural com els de reforestació, presenten un creixement continuati una bona distribució, tot i què d’una manera diferent a les zones del bosc.Des de la Fundació 1859 Caixa Sabadell valoren positivament com s’estàdesenvolupant la vegetació del bosc.

El bosc del futur no serà com lapineda que va desaparèixer amb la ventada. Aquesta continuarà a les zones on esva mantenir i a la zona propera a Sant Julià, però a la resta de Can Deu hitrobarem un bosc mixt d’alzines i roures amb l’ocasional presència de pinsblancs, amb un sotabosc més desenvolupat que a l’antiga pineda. Els exemplarsd’alzina, roure pi blanc fruit de les llavors i del rebrot de soques són fillsdels arbres que ja eren al bosc i per aquesta causa són els millor adaptats ales condicions locals; en un futur són els qui dominaran el nou bosc.

Aquests dies de finals de tardor són ideals per afer-se una composició del creixement de l’arbrat tot passejant pel bosc. Espoden apreciar les alzines i especialment la gran quantitat de roures per lestonalitats daurades i rogenques de les seves fulles.

Regeneració natural del bosc

Pel que fa a les zones de regeneració natural del boscde Can Deu, el més destacable d’aquestes parcel·les, a part de la constatacióde la gran quantitat de nous plançons d’arbres que estan creixent al bosc, ésel gran nombre de roures trobats i de pi blanc de llavor.

A la zona propera a Sant Julià hi ha una importantregeneració de plançons de pi blanc amb densitats d’entre 900 i 1.500 exemplarsper hectàrea. Prop de Vallehermoso les espècies més abundants són alzines iroures de les que més de la meitat són de rebrot, amb densitats al voltant de800 a 1.000 arbres per hectàrea per a cadascuna de les espècies; mentre que ala zona central del bosc hi predominen les alzines de rebrot, amb uns 1.500exemplars per hectàrea.

Feines forestals

Al llargde l’any s’han realitzat desbrossades de matollar a les zones més properes alsaccessos del bosc per reduir el risc de propagació d’incendis forestals, moltalt aquest estiu degut a la llarga sequera que estem patint.

Aquest hivern començarem amb les intervencions per reduir elnombre d’arbres a l’espai proper a Sant Julià amb una selecció de tanys(rebrots) de les alzines i roures en què deixarem a cada exemplar només els 2 o3 peus més vigorosos, i una aclarida de plançoneda dels pins que deixarà mésespai entre els exemplars i així poder assolir un creixement de millorqualitat. En properes intervencions anirem completant aquestes feines arreu delbosc.

I al desembre continuarem amb l’amidament de les parcel·lesde seguiment que ens permetrà completar les dades de desenvolupament del’arbrat del bosc.

Crida al civisme

Des de la Fundació també es vol fer una crida al civisme jaque en els darrers mesos el bosc ha patit robatoris i actes d’incivisme. Elscartells metàl·lics han estat robats, deixant el bosc sense senyalització, itambé continuen, en menor mesura, els abocament il·legals de deixalles.

Vídeo de l’evolució del bosc de Can Deu alllarg dels darrers 9 anys: