“Sempre ens quedarà el Tibet” conferència al voltant de l’exposició L'aventura d'aquell jove reporter belga al Tibet a l'Espai Cultura Fundació Sabadell 1859.

NOTA DE PREMSA

• La conferència, que tindrà lloc el dimecres 23 de setembre a les 19h, anirà a càrrec de Joan Manuel Soldevilla Albertí, expert tintinòleg referent a nivell internacional.
  • L’exposició, que es pot visitar fins al 10 de gener de 2016, ha estat organitzada per la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859 i el Grup BBVA, està comissariada per Manel Camps (MoulinSab) i compta amb la col·laboració del Servei General d’Informació de Muntanya, la Unió Excursionista de Sabadell, la Fundació Casa del Tibet de Barcelona i l’associació MoulinSab.

Sempre ens quedarà el Tibet és una conferència concebuda especialment per acompanyar l'exposició L'aventura d'aquell jove reporter al Tibet. En ella s'analitza l'especial identitat de l'àlbum Tintin al Tibet i s'aprofundeix en els trets que el defineixen com una de les peces clau del còmic del segle XX. Des de perspectives originals i analitzant aspectes poc estudiats, Soldevilla ofereix una perspectiva nova sobre un llibre que ha marcat lectors d'arreu del món.

Joan Manuel Soldevilla Albertí (1964) va néixer a Barcelona i viu a Figueres des de finals dels anys vuitanta. on és catedràtic de llengua i literatura i un actiu agitador cultural havent estat l'any 2009 comissari de Figueres, Capital de la Cultura Catalana.

Apassionat tintinaire, és autor dels libres L’Abecedari de Tintín (2002), 1r Premi Rovelló d’assaig sobre literatura juvenil, Univers Hergé (2007) i Som i serem (tintinairs) (2013) i d’innombrables articles en premsa i revistes universitàries i especialitzades. Ha impartit conferències i diversos cursos universitaris sobre l’obra d’Hergé, ha traduït i revisat les noves edicions que es van fer dels àlbums de Tintín i és soci fundador de l’associació 1001, l’associació dels tintinaires catalans. Ha comissariat exposicions de petit format –Els joguets de Tintín, Museu del Joguet de Catalunya, i Tintinotècnia, Museu de la Tècnica de l’Empordà-, i grans exposicions –Llamp de rellamp!, Museu Marítim de Barcelona.

Més sobre l’exposició “Les aventures d’aquell jove reporter belga al Tibet.

Coincidint amb els 65 anys de la conquesta de l’Annapurna, els 50 anys de la primera edició en català de “Tintín al Tibet” –àlbum inspirat en aquesta gesta alpinista-, i en el marc del quarantè aniversari de la primera expedició catalana que va fer aquest cim de l’Himalàia, aquesta exposició és un homenatge a aquestes commemoracions i una mostra de com realitat i ficció coincideixen en l’obra de Georges Remi –Hergé-, el genial artista belga i un dels grans creadors gràfics del segle XX.

La mostra recorda la històrica expedició francesa, encapçalada per Maurice Herzog, que el 3 de juny de 1950 va assolir l’Annapurna, el primer cim de més de vuit mil metres conquerit per l’home. Una proesa increïble, ja que en menys de tres mesos van descobrir una ruta d’aproximació, van reconèixer el terreny, van fer l’aclimatació i l’assalt al cim amb èxit. Les dramàtiques circumstàncies en què Maurice Herzog i Louis Lachenal van assolir el cim, i com van haver de fer el descens, juntament amb Lionel Terray i Gaston Rebuffat, fan d’aquesta expedició un exemple destacat de la solidaritat i la lleialtat humana. Així mateix l’exposició també fa referència a les expedicions catalanes que han assolit el cim, tot destacant l’ascensió feta per Anglada, Pons i Civis, que l’any 1974 varen realitzar al cim verge de l’Annapurna Est, representant també la primera ascensió de l’estat a un cim de més de vuit mil metres.

L’àlbum “Tintín al Tibet”, mostra també aquesta mateixa solidaritat i lleialtat amb una altra justificació, però en el mateix escenari.

El fil conductor d’aquesta exposició rau precisament en mostrar les semblances entre la realitat dels fets viscuts per l’expedició francesa de 1950 i les aventures de Tintin i de quina manera una va influir en l’altra. Ambdues històries, una real i l’altra imaginada, són històries que també palesen l’amistat i la convicció en l’assoliment d’un somni i l’alternança entre l’esperança i la desesperació. Amistat, afany de superació, esforç, lleialtat, solidaritat... són valors que l’exposició posa en relleu.

L'exposició presenta quatre àmbits: L’Annapurna, amb detalls de la primera ascensió i de les ascensions realitzades per alpinistes catalans, el Tibet, les fonts d'inspiració de “Tintín al Tibet” i el ieti. També inclou un espai destinat a la projecció de pel·lícules sobre l'Annapurna.

Activitats complementàries a l’exposició

CONFERÈNCIES

- Dijous 12 de novembre a les 19 h.
Tibet: Història i cultura de la pau.
A càrrec de Thubten Wangchen.
El director de La Fundació Casa del Tibet de Barcelona explicarà les relacions històriques entre el Tibet i els moviments per la pau.

- Dimarts 15 de desembre a les 19 h.
Catalans al cim de l'Annapurna, la muntanya que va inspirar Hergé.
Taula rodona, coordinada pel Servei General d’Informació de Muntanya, amb la participació de Josep Manuel Anglada, Emili Civis, Manuel Martín i Jordi Pons, protagonistes de l’expedició catalana que l’any 1974 va assolir el cim verge de l’Annapurna Est, els quals explicaran les seves experiències viscudes en aquella ascensió.

TALLERS

Dissabte 3 d’octubre d’11 a 14 i de 16 a 19 h
Rocòdrom i Tirolina:
activitat dinamitzada per Txequi
Lloc:
Jardí de l’Espai Cultura Fundació Sabadell 1859
L'activitat consisteix en apropar l'escalada a la ciutat d'una manera lúdica, oferint un espai d'oci i diversió però també de col·laboració i de superació.

Taller de còmic teòric i pràctic
A càrrec del Centre Berenguer.
Els participants coneixeran els principals elements que conformen el disseny de personatges de còmic, aplicaran tècniques i materials d'il·lustració, treballaran al voltant de l’exposició, potenciant els valors de l'amistat, la superació, l’esforç i el respecte per la natura.

- Dissabte 10 d’octubre d’11 a 13 h
- Dissabte 14 de novembre d’11 a 13 h
- Dimarts 29 de desembre de 17 a 19 h
- Dimecres 30 de desembre de 17 a 19 h
- Dissabte 9 de gener d’11 a 13 h

VISITES COMENTADES A L’EXPOSICIÓ

A càrrec de l’Associació MoulinSab
Diumenges 18 d’octubre, 22 de novembre, 20 de desembre i 3 de gener a les 12 h.

VISITES I TALLERS PEDAGÒGICS PER A ESCOLES I ESPLAIS

Del 8 de setembre al 22 de desembre
El Tibet a través d’una vinyeta
L’activitat consisteix en un recorregut guiat per l’exposició “L’aventura d’aquell jove reporter belga al Tibet” complementat amb un taller on els alumnes tindran l’oportunitat de conèixer el món del còmic d’una manera detallada: vinyetes, plans, expressions, símbols, etc.
Inscripció i reserves:
visitesec@fundaciosabadell.cat
20% de descompte per a escoles de màxima complexitat

Fotos de l’exposició:

Més informació:
www.espaiculturasabadell.cat/
Facebook: /EspaiCulturaSabadell
Twitter: @EspaiCulturaSbd
Carrer d’en Font 25, Sabadell.
Telèfon: 937286650
Horaris: De dimarts a divendres de 17 a 21 h; Dissabtes d’11 a 14 h i de 17 a 21 h; Diumenges d’11 a 14 h; Dilluns i festius