Proposta per a la recuperació del Bosc de Can Deu

Actualitzat a 23 de febrer de 2016

Més de 1.400 persones han participat en les jornades de recuperació del bosc de Can Deu

• La superfície total reforestada ha estat de 6 hectàrees.
  • S’han plantat un total de 5.000 plançons de pi blanc, alzina i pi pinyer.
  • Les jornades han estat organitzades per la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859, propietària i gestora de la finca, amb el suport del Grup BBVA, principal patrocinador de les activitats de l’Espai Natura.

Les jornades de recuperació del bosc de Can Deu realitzades els passats diumenges 20 i 27 de gener i 14 i 21 de febrer han finalitzat amb un èxit rotund de participació, superant amb escreix les expectatives.

En aquestes jornades, cadascun dels dies ha estat dedicat a la reforestació d’un dels quatre accessos principals al bosc, que per aquest motiu presenten un sòl més compactat i on la regeneració natural del bosc és molt més difícil que a la resta de la finca.

La superfície que s’ha reforestat, 6 ha, ha estat repartida entre les quatre zones, de manera que cada jornada s’ha treballat 1,5 ha aproximadament amb un total de 5.000 plançons plantats de pi blanc, alzina i pi pinyer.

Èxit de participació

Però el major èxit de les jornades ha estat el gran nombre de persones que s’han interessat en participar-hi. La previsió inicial era comptar amb unes 150 persones per jornada, però ja des del primer moment es va veure que aquest nombre quedaria notòriament superat pel gran interès i compromís de la ciutadania, així es van doblar el nombre de places disponibles en funció dels plançons disponibles, la capacitat organitzativa i el material disponible. A les persones inscrites prèviament, a més, s’han de sumar tots aquells passavolants que es van afegir directament a les zones de treball, fins arribar a un càlcul de més de 1.400 persones participants.

Des de la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859 es va convidar participar-hi a diverses entitats de la ciutat representatives del ric teixit social de la ciutat: associacions veïnals, entitats vinculades a la protecció i difusió del medi ambient, entitats cíviques i de caire social. Molts del participants han vingut mitjançant la col·laboració d’aquestes entitats, i és de destacar el fet que totes quatre jornades han tingut un caire familiar i intergeneracional, amb avis, pares i fills col·laborant en aquesta activitat d’esperança de futur.

Però la reforestació del bosc és molt més que el fet puntual de plantar. Des de l’endemà cal tenir cura dels plançons per afavorir al màxim la seva adaptació al nou entorn. És per això que estan programades actuacions de seguiment de la plantació amb reg de suport i desbrossada d’esbarzers, que es realitzaran l’últim diumenge de maig i els tres primers diumenges de juny d’enguany.

És important que aquesta implicació i compromís de la ciutadania continuï durant els propers mesos, ja que l’èxit del creixement i evolució d’aquests plançons dependrà en bona part de la bonança climatològica, però també, del seguiment i manteniment que se’n faci. És per això que des de la Fundació agraeixen la participació dels ciutadans en aquestes jornades però demanen que aquesta participació i compromís es mantingui en el temps, ja que és un període molt important i delicat en aquest estat d’arrelament i creixement dels plançons.

A més d’aquestes actuacions programades, n’hi haurà d’altres en funció de la climatologia. Ja s’han fet regs extraordinaris de manteniment al voltant de Sant Vicenç de Verders i a la zona de Vallehermoso, en aquest últim cas, amb la col·laboració dels veïns el dissabte 13 de febrer.

Des de la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859 i el Grup BBVA, organitzadors de les jornades de recuperació del bosc de Can Deu, es fa una valoració molt positiva, tant pel que fa la participació i implicació de la ciutadania, com dels resultats de la feina feta, que s’aniran veient al llarg del temps.

També cal agrair la col·laboració de l’Associació de Defensa Forestal (ADF). En totes aquestes jornades els voluntaris de l’ADF hi han estat presents proporcionant l’aigua per al reg d’establiment amb els seus vehicles i donant consells al públic participant.

Us adjuntem la nota de premsa amb més informació.

Podeu trobar fotografies de la jornada de recuperació del bosc del passat 24 de gener a: https://www.flickr.com/photos/espai_cultura_sabadell/albums/72157664271912209

També podeu ampliar la informació consultant les notes de premsa que s'han enviat anteriorment:

Podeu trobar fotografies dels efectes del vent al bosc de Can Deu a:

NOU! Us recordem que la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859 té un nou web on es pot consultar la programació d'activitats, l'adreça és www.fundaciosabadell.cat

Actualitzat a 7 de gener de 2016

S’inicien les tasques de reforestació del bosc de Can Deu amb la col·laboració de les entitats de Sabadell

• La Fundació vol fer partícip a la ciutadania per col·laborar en el procés de recuperació del bosc i coordinarà les accions de participació i de voluntariat.
  • Les zones on es duran a terme les tasques de reforestació seran aquelles que donen accés al bosc i on la regeneració natural és més difícil.
  • En aquesta primera fase de participació ciutadana s’ha convidat a gairebé una vintena d’entitats locals i comarcals que començaran a treballar el diumenge 24 de gener.

L’Espai Natura Fundació Sabadell 1859, amb una extensió de 86 hectàrees, comprèn el Bosc de Can Deu, que va ser adquirit per Caixa Sabadell l’any 1964 per protegir-lo de l’especulació urbanística, transformant-lo en un Centre d’Activitats Ambientals. L’any 1992 va ser declarat Forest Protectora i actualment n’és la propietària i gestora la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859, hereva de l’antiga Obra Social de Caixa Sabadell.

Per a garantir el seu ús forestal, l’any 1988 Caixa Sabadell va demanar la declaració del bosc com a Forest Protectora, que es va atorgar el 1992, salvant-la així de l’especulació immobiliària. El bosc de Can Deu és l’únic cas de titularitat privada declarat Forest Protectora a tota Catalunya.

D’altra banda, des del 2007 la gestió del bosc està regulada per un Pla Tècnic de Gestió i Millora Forestal aprovat per la Generalitat i que té vigència fins al 2017.

La ventada del 9 de desembre de 2014

Dimarts 9 de desembre de 2014 es va produir un episodi de fort vent combinat amb resultats catastròfics a la finca de Can Deu, propietat de la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859, hereva de l’Obra Social de Caixa d’Estalvis de Sabadell.

L’estimació dels arbres caiguts al bosc de Can Deu a causa d’aquest temporal de vent, feta pels agents rurals i per enginyers forestals, va ser del 75-80% sobre el total. La quantitat d’arbres abatuts s’estima en 45.000 exemplars.

Després d’uns intensos i complexos treballs de desembosc i neteja, actualment la finca ja es troba en condicions per iniciar les actuacions i les feines que ens han d’ajudar a recuperar aquest espai natural tant estimat pels ciutadans de Sabadell i comarca.

La intenció de la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859 sempre ha estat la de mantenir aquesta forest com a lloc d’esbarjo i gaudi de la ciutadania. Per aquest motiu, es va crear una Comissió Tècnica integrada per experts destinada a planificar la recuperació del bosc.

Les conclusions d’aquesta comissió es van fer públiques el passat divendres 13 de novembre. Bàsicament es pretén afavorir la regeneració natural del bosc allí on s’està produint, fer un seguiment de la vegetació i reforestar els espais amb escassa o nul·la regeneració.

Participació ciutadana

Des d’un primer moment tant entitats com particulars de Sabadell es van interessar en el futur del bosc, i és per això que des de la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859 proposen que la millor manera d’assegurar la reforestació és comptant amb la complicitat i la col·laboració d’aquells qui són usuaris del bosc.

La campanya de reforestació es durà a terme en quatre punts d’accés al bosc, allí on la presència humana ha fet que el sòl estigui més compactat i no hi hagi brotat cap nou plançó (Sant Julià d’Altura, Sant Vicenç de Verders, aparcament de la carretera Sabadell/Matadepera i sector de Vallehermoso). A cadascuna d’aquestes àrees es dedicarà una jornada en diumenge dels mesos de gener i febrer de 2016 i està previst que a cada àrea hi puguin participar entre quatre i cinc entitats de la ciutat.

La preparació dels clots, el reg d’establiment, les eines i les plantes seran a càrrec de l’Espai Natura, mentre que la feina de plantar-los anirà a càrrec dels voluntaris de les entitats. Es preveu fer una plantació d’uns 1.000 exemplars per hectàrea de pi blanc, alzina i pi pinyer.

Però precisament un dels objectius d’aquestes jornades és implicar més a la societat en la conservació de la forest, i per això seria desitjable que les persones i famílies voluntàries es comprometin a fer un seguiment dels arbres que hagin plantat i en tinguin cura els primers anys per assegurar en la mida del possible l’èxit de la reforestació.

Per altra banda, a la major part del bosc on l’opció primera serà la de deixar actuar lla regeneració natural, caldrà fer un seguiment del desenvolupament dels nous plançons. Es crearan tres àrees on es marcaran 50 exemplars de les espècies arbòries presents a cada àrea. Dos cops l’any caldrà fer un seguiment d’aquests exemplars tot omplint un model de fitxa amb les dades actualitzades dels mateixos.

Entitats que participaran a la recuperació del bosc

Durant els darrers dies de l’any, la Fundació s’ha posat en contacte amb les entitats que han estat interessades a participar en el procés de recuperació del bosc i els ha fet arribar una carta on els convida a convocar a tots els seus membres, socis o col·laboradors a participar en un dia concret de treball al bosc.

Les entitats amb les que de moment s’ha contactat per a aquesta primera fase de participació ciutadana són principalment aquelles que tenen més relació amb el bosc com a usuàries habituals i aquelles de caire mediambiental. Concretament les entitats són: la Unió Excursionista de Sabadell, el Club Natació Sabadell, l’ADENC, la Fundació Bosch i Cardellach, l’Associación Andaluza San Sebastián de los Ballesteros, la Hermandad Nuestra Señora La Virgen de la Fuensanta, la Lliga Protectora d’Animals de Sabadell, l’AMPA de les escoles Can Deu, Ribatallada, La Floresta i Sant Julià, la Nova AAVV Can Deu, l’AAVV de la Planada del Pintor i de Ca n’Oriach, Càritas Interparroquial de Sabadell, Creu Roja de Sabadell, l’Associació d’Empleats Jubilats i Pensionistes de Caixa Sabadell, l’Associació de Voluntaris del BBVA, empleats del BBVA i el Cercle de Voluntaris dels Parcs Naturals.

Conscienciació i sensibilització

La Fundació troba necessari remarcar que el procés de regeneració del bosc és fràgil i lent i per això demana als usuaris del bosc que siguin respectuosos, facin servir únicament els camins i pistes existents, no facin malbé la vegetació i no aboquin cap tipus de brossa o deixalles.

Podeu trobar fotografies dels efectes del vent al bosc de Can Deu a:

Actualitzat a 17 de novembre de 2015

COMISSIÓ TÈCNICA PER A LA RECUPERACIÓ

DEL BOSC DE CAN DEU

Document base de conclusions de la comissió sobre com dur a terme la regeneració del bosc

• Els usos del Bosc.

Els futurs usos del bosc continuaran sent els que van originar l’interès de Caixa Sabadell quan va adquirir la finca: l’ús social, tant en el vessant d’esbarjo com en l’educatiu; i l’ús com a protectora de la biodiversitat. També es contempla un ús productiu limitat encaminat a obtenir recursos per a la implementació de la gestió del bosc. Per aquest motiu s’establiran diferents zones al bosc on l’ús prioritari serà el social, d’altres de protecció i altres d’explotació.

En principi no es contempla realitzar rompudes per a crear nous camps de conreus, donat que els ja existents són camps dedicats a cereals de secà que no donen rendiment econòmic però sí ecològic (mosaic paisatgístic i biodiversitat) conjuntament amb els conreus veïns.

• Cap a quin model de bosc volem arribar.

El tipus de bosc que es considera més apropiat per assolir els diferents usos previstos és el d’un bosc mixt d’alzines i pi blanc amb presència de roures i de totes aquelles espècies acompanyants enriquidores de la biodiversitat. Aquesta opció s’ha escollit en funció de:

• Un increment de la biodiversitat tant de la flora com de la fauna associada.
  • Un millor comportament de la massa forestal davant de les pertorbacions que en el cas d’un bosc uniforme. En el cas de produir-se ventades, períodes de sequera o incendis l’afectació al bosc serà menys greu amb una forest mixta.
  • L’estructura del bosc supervivent, amb rodals on s’ha conservat la pineda i altres en que hi ha quedat un alzinar incipient. Aquests rodals poden servir com a font de llavors per a la regeneració natural del bosc.

Cal no demonitzar el pi blanc donat que es tracta d’una espècie ben adaptada a l’entorn vallesà, amb un creixement ràpid que contribueix a proporcionar una coberta als plançons d’alzina. A més, cal tenir en compte la presència d’una capa calcària a poca fondària a les zones planeres del bosc on el creixement del pi és més fàcil que el de les alzines.

3) Actuacions per afavorir el model de bosc desitjat

En primer lloc s’ha realitzat un plànol del bosc on s’han localitzat els rodals on ha quedat arbrat del bosc anterior a la ventada i s’ha caracteritzat com són aquests rodals: espècies arbòries presents i mides. Aquest plànol servirà com a “fotografia inicial” o punt de sortida del nou bosc. A partir d’aquest plànol s’observa que dins l’àmbit del bosc de Can Deu es poden trobar a hores d’ara quatre tipologies diferenciades:

1. L’antiga pineda ara sense arbrat. Hi ha un gran nombre de nous plançons espontanis d’alzina i roure i s’hi està desenvolupant un sotabosc de matollar. En aquestes zones caldrà controlar que el creixement del matollar no acabi ofegant els plançons arboris.
  2. Zones molt freqüentades pels usuaris del bosc amb el sòl molt compactat i amb molt poca vegetació. Són els espais més propers als accessos i difícilment s’hi donarà regeneració natural: voltants de Sant Julià i de Sant Vicenç, voral de l’aparcament de la carretera de Matadepera i àrea veïna de Vallehermoso.
  3. Zones arbrades amb alzinar als eixos dels torrents i a les fondalades.
  4. Zones arbrades amb illes de pineda sobrevivent on també hi ha un sotabosc d’alzines.

Per tal d’assolir el bosc mixt que es pretén l’opció triada és la de deixar actuar la regeneració natural. La reforestació només es contempla de fer-la més endavant en el cas dels rodals en què la regeneració natural no sigui reeixida o bé en aquells indrets en què l’alta freqüentació hagi deixat el sòl molt compactat (com és el cas de l’entorn de les esglésies de Sant Julià o de Sant Vicenç de Verders).

S’establiran una sèrie d’àrees de seguiment de la vegetació que serviran com a punts de control de la regeneració del bosc a partir del desenvolupament dels exemplars d’arbres que hi siguin presents i del seu entorn. Anualment es valorarà si caldrà intervenir en algun rodal en cas que la dinàmica del regenerat no sigui tal i com es pretén. A cadascuna d’aquestes zones es marcaran aproximadament 50 exemplars per al seu seguiment amb controls anuals en finalitzar els períodes de creixement de la primavera i de la tardor.

La major part de les soques es deixarà al bosc per a servir com a font de nutrients i per a què contribueixin a la infiltració de l’aigua de pluja i per a retenir el sòl en zones de pendent. En cas de ser necessari només es retiraran les soques de zones molt transitades o de la vora d’algun camí, en especial si aquestes poden ser un entrebanc per als usuaris.

Conforme el creixement dels arbres es vagi consolidant, la gestió del bosc incipient s’encaminarà a assolir un bosc amb unes densitats poblacionals òptimes. Passat un torn de quinze a vint anys es gestionarà el bosc per anar incorporant arbres joves que contribueixin a la regeneració del bosc mixt substituint gradualment els arbres adults, però mantenint part d’aquests per a sevir com a zones de cria d’ocells i petits mamífers.

4) Recuperació de la xarxa de camins i senyalització

El bosc de Can Deu tenia una xarxa de camins molt extensa que permetia combinar diferents itineraris. Un cop es restaurin les pistes utilitzades per les feines forestals es mantindrà la xarxa de camins preexistent, però es demanarà als usuaris que no surtin dels camins per evitar crear-ne de nous i malmetre la regeneració de la vegetació.

Les àrees de seguiment es marcaran amb estaques i cordills i es posaran rètols informant de què són i per a què serveixen i demanant als usuaris que ho respectin. Davant la possibilitat que alguns brètols els malmetin, convindria que siguin barats i fàcils de substituir. També es recuperarà part de la senyalització prèvia (senyals indicatius).

• Participació ciutadana.

Amb la pèrdua del bosc de Can Deu hi ha hagut una gran preocupació ciutadana reflectida en els oferiments de col·laboració per part d’entitats i particulars. La regeneració del bosc ofereix la possibilitat de diverses actuacions que poden realitzar-se amb personal voluntari, ja sigui individualment o a través d’entitats o escoles. Algunes d’elles només es podran realitzar sota la supervisió de tècnics per evitar danys a la vegetació o per l’ús de maquinària:

• Seguiment de la vegetació. Caldrà fer una formació mínima dels voluntaris interessats per tal que puguin reconèixer les espècies que caldrà identificar i per a omplir la fitxa de seguiment. Només caldrà realitzar dues visites de control a l’any per omplir les fitxes, però fóra bo que un cop al mes fessin visites per comprovar l’estat de la parcel·la.
  • Actuacions de reforestació de rodals. En principi als rodals de Sant Julià i de Sant Vicenç. Més endavant es podria ampliar a algun rodal si calgués. Es podrien dedicar unes jornades específiques a aquests rodals. A part convindria “responsabilitzar” als assistents amb el manteniment dels plançons.
  • Jornades específiques d’ajut a la regeneració del bosc. En funció de l’evolució del bosc es podran plantejar actuacions puntuals destinades a afavorir els nous plançons que hi creixin: treure herbes per a reduir la competència; estassada de matollar per reduir el risc d’incendi forestal, selecció de tanys ...
  • Jornades puntuals dedicades a campanyes específiques. Dedicades a fomentar la sensibilització dels ciutadans amb la conservació de l’espai forestal es podrien oferir-se en diferents èpoques de l’any: campanya de retirada de brossa; jornades destinades a sensibilitzar als usuaris del bosc a tenir-ne cura...

• Projecte pedagògic d’evolució del bosc, “Juguem a fer ciència”

A partir de la comparació de la dinàmica dels diferents rodals (zona sense desemboscar, zones de creixement natural i zona replantació) i de les parcel·les de seguiment, es poden organitzar jornades pedagògiques que mostrin com reacciona el bosc davant les pertorbacions i quines estratègies són les més adequades a l’hora d’afrontar-ne els efectes.

De cara al públic escolar es poden realitzar jornades similars més multitudinàries i també incorporar adaptacions a la nova realitat en els circuits pedagògics existents de coneixement del bosc. Per als alumnes de secundària es planteja la creació d’un nou circuit dedicat a la gestió i evolució del bosc.

Sabadell, a 28 d’octubre de 2015