Recuperació del bosc de Can Deu: feines de manteniment. Novembre de 2017

Feines de manteniment de la regeneració del Bosc de Can Deu, novembre de 2017

Aquest mes de novembre hem realitzat feines de manteniment consistents en el desbrossat dels esclusells dels arbres reforestats al 2016 per tal de reduir la competència i afavorir la seva insolació als mesos d'hivern. També hem fet una repassada per tot el bosc per tal d'identificar els pins que estaven morts, torts o en risc de caure i els hem talat per reduir el risc d'accidents dels usuaris del bosc.

Aquest mes de novembre tornarem a comptar amb la col·laboració dels alumnes en pràctiques del Institut Rubió i Tudurí per a les feines d'amidament de les parcel·les de seguiment de la regeneració del bosc.

I de cara al proper mes de febrer organitzarem unes noves jornades participatives al bosc. A primers de gener us informarem de les dates i feines a realitzar per tal que qui vulgui i pugui hi pugui participar.

Regs de manteniment a les àrees reforestades del Bosc de Can Deu

Divendres 15 de juliol l'ADF de Sabadell ha començat a fer el reg de manteniment de l'àrea reforestada de Sant Julià d'Altura; que han continuat el dia 17 a l'aparcament de la ctra. Matadepera i el dia 22 a Vallehermoso, quedant pendent per als propers dies el reg a Sant Vicenç.

Aquestes són les àrees on particulars i entitats van col·laborar al gener i febrer de 2016 a reforestar el Bosc de Can Deu després de la ventada.

Reg a Sant Julia 15jul17

Els regs de manteniment s'emmarquen dins del Pla de recuperació de la forest que va aprovar la Comissió Tècnica. A l'hivern de 2016 es van replantar més de 5.000 exemplars de pi blanc, alzina i pi pinyer a les 4 zones d'accés al bosc amb la col·laboració desinteressada i entusiasta de famílies, particulars i entitats. A l'estiu de 2016 es van programar dos regs de manteniment per afavorir l'aclimatació dels plançons i a l'hivern de 2017 es van realitzar les jornades de manteniment i de reposició de plantes mortes (fallades).

Paral·lelament hem creat 9 parcel·les de seguiment de la vegetació per fer un control de la regeneració natural , a cadascuna de les quals hem identificat i amidat més de 50 exemplars de les espècies arbòries presents. L'objectiu és tenir un control de com es desenvolupen aquestes plantes i poder així determinar si calen noves intervencions al bosc.

IMG-20170726-WA0000

El 26 de juliol hem fet un altre neteja extraordinària del bosc, complementària de les neteges setmanals. El més destacable ha estat el desmantellat d'una barraca amb cadires, sofàs i fins i tot un sac de boxa improvisat. El més greu és que enmig s'hi trobaven les restes d'una foguera... No cal dir que qualsevol foc al bosc és completament prohibit, màxim al període estival.

Més de 600 persones han participat en les jornades de recuperació del Bosc de Can Deu

• S´ha treballat a les 6 hectàrees reforestades l’any 2016.
  • S’han plantat un total de 450 plançons de pi blanc i alzina per substituir els arbres que no havien arrelat.
  • Les jornades han estat organitzades per la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859, propietària i gestora de la finca, i BBVA CX, principal patrocinador de les activitats de l’Espai Natura.

Seguint amb la programació establerta per la Comissió Tècnica per al futur del Bosc de Can Deu, aquest mes de febrer de 2017 s’han realitzat unes noves jornades de manteniment retirant les herbes crescudes als closells, regant els arbres plantats i substituint els arbres morts (fallades) per nous exemplars de pi blanc i alzina. Novament s’ha volgut comptar amb veïns i entitats donat que són els principals usuaris del bosc.

Les jornades de manteniment de la recuperació del bosc de Can Deu realitzades els passats diumenges 5, 12, 19 i 26 de febrer han finalitzat amb un èxit rotund de participació, superant amb escreix les expectatives.

En aquestes jornades, cadascun dels dies ha estat dedicat al manteniment de la reforestació d’un dels quatre accessos principals al bosc, que per aquest motiu presenten un sòl més compactat i on la regeneració natural del bosc és molt més difícil que a la resta de la finca.

La superfície en que s’ha treballat, 6 ha, ha estat repartida entre les quatre zones, de manera que cada jornada s’ha treballat 1,5 ha aproximadament amb un total de 450 plançons de pi blanc i alzina per substituir les fallades de la reforestació.

Èxit de participació

Però el major èxit de les jornades ha estat el gran nombre de persones que s’han interessat en participar-hi. Hi destaca igualment la col·laboració de diverses entitats, els membres de les quals s’han implicat molt activament en les Jornades: associacions de veïns de Ca n’Oriac i la Plana del Pintor, l’Agrupación Andaluza de San Sebastián de los Ballesteros, l’Associació d’empleats de BBVA CX, empleats de la botiga Apple del Centre Comercial “la Maquinista”, l’Associació Pro Disminuïts Psíquics de Sabadell i Comarca-Atendis, l’Aldea Infantil de Sant Feliu de Codines així com els voluntaris i famílies del projecte d’infància de la Creu Roja de Sabadell. A les persones inscrites prèviament, a més, s’han de sumar tots aquells passavolants que es van afegir directament a les zones de treball, fins arribar a un càlcul de més de 600 persones participants.

La recuperació del bosc

Amb la voluntat de recuperar la massa forestal del bosc el més aviat possible, però sobretot, fer-ho amb les màximes garanties, s’estan aplicant les mesures que la Comissió Tècnica creada amb motiu de les ventades i formada per experts en gestió forestal i mediambiental, va proposar en les conclusions del seu informe.

Tots els tècnics de la Comissió estan d’acord en què la millor estratègia per a la recuperació del bosc és la regeneració natural, que és molt més ràpida i fiable.

Fruit de la voluntat d’implicar la societat vallesana en aquest procés de recuperació és el model aplicat, que combina la regeneració natural amb repoblacions puntuals a través de voluntaris i jornades familiars de replantació.

L’any 2016 es van reforestar els accessos al Bosc de Can Deu amb la col·laboració de veïns i entitats, però la reforestació del bosc és molt més que el fet puntual de plantar un arbre. Des de l’endemà cal tenir cura dels plançons per afavorir al màxim la seva adaptació al nou entorn. És per això que al llarg del 2016 es van realitzar actuacions de seguiment de la plantació amb reg de suport i desbrossada d’esbarzers, i un parell de regs extres a cadascuna de les quatre zones a l’estiu. Aquestes actuacions de manteniment del bosc es continuaran fent al llarg del 2017, així com tasques de seguiment de les zones reforestades.

És important que la implicació i compromís de la ciutadania continuï durant els propers mesos, ja que l’èxit del creixement i evolució d’aquests plançons dependrà en bona part de la bonança climatològica, però també, del seguiment i manteniment que se’n faci. És per això que des de la Fundació s’agraeix la participació dels ciutadans en aquestes jornades però també es demana que aquesta participació i compromís es mantingui en el temps, ja que és un període molt important i delicat en aquest estat d’arrelament i creixement dels plançons.

Des de la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859 i BBVA CX, organitzadors de les jornades de recuperació del bosc de Can Deu, es fa una valoració molt positiva, tant pel que fa la participació i implicació de la ciutadania, com dels resultats de la feina feta, que s’aniran veient al llarg del temps.