Go to footer
Go to the menu

Els efectes de la ventada al Bosc de Can Deu

Els efectes de la ventada al Bosc de Can Deu, propietat de la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859

• El fort vent sostingut juntament amb les ràfegues més intenses del passat dimarts 9 de desembre han tingut un efecte catastròfic al Bosc de Can Deu (Sabadell).
  • Es calcula que hauran caigut uns 45.000 arbres del Bosc, majoritàriament pins blancs.

El fort vent de nord, que va bufar sostingudament el matí del passat dimarts 9 de desembre, unit a ràfegues molt intenses, superiors als 100 km/hora, han tingut un efecte catastròfic al Bosc de Can Deu.

En una primera estimació, els Agents Rurals consideren que la superfície afectada és del 100%, la més alta dins del municipi de Sabadell juntament amb les finques de Can Vilà i Can Casamada. En Aquestes finques, la pràctica totalitat de l’arbrat, format majoritàriament per pins blancs (pinus halepensis), ha estat abatut. Molts dels exemplars que són encara dempeus caldrà tallar-los, donat que estan desfalcats o esqueixats i representen un perill. Es calcula que a les 75 hectàrees forestals de la finca, hi ha un mínim de 45.000 arbres caiguts.

Ni la masia ni la granja de Can Deu, sortosament, han patit excessius danys directament, però sí el seu entorn immediat: jardí romàntic, zones de pícnic i el pla de l’església de Sant Vicenç. Confiem en poder tornar a donar servei als ciutadans després de Reis.

Com ja ha expressat en Joan Carles Sunyer, director de la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859 “com a propietaris farem el possible per recuperar l’ús que sempre ha tingut la finca, tant de la massa forestal com el centre d’educació ambiental”.

Les primeres feines bàsiques que s’estan duent a terme consisteixen en l’obertura de l’accés a la masia de Can Deu i el restabliment dels serveis de llum i telèfon, la retirada dels arbres de l’entorn i la reparació de les infraestructures malmeses.

Posteriorment es desemboscaran els camins d’accés al bosc únicament per a poder donar continuïtat a les feines de retirada dels arbres caiguts, tasca que es durà a terme al llarg dels propers mesos i que serà llarga i costosa donat l’abast del sinistre. Per motius de seguretat, no es permetrà l’accés mentre es realitzin aquestes tasques de desembosc.

Per motius de seguretat, es demana als ciutadans que no provin d’accedir al bosc, tant per la dificultat de moure’s entre els arbres caiguts com per la possible caiguda de branques o d’arbres que hagin quedat malmesos per la ventada.

Falta per valorar quin ha estat l’efecte en l’alzinar incipient que es trobava a bona part del bosc. En principi les alzines han resistit millor la ventada i la majoria de danys estarien causats per la caiguda dels pins. El futur del bosc de Can Deu és en el desenvolupament d’aquest alzinar en els propers anys. El paisatge del rodal de Sabadell ha canviat de manera dràstica en poques hores, però hem de procurar entre tots aprofitar l’oportunitat de treballar per aconseguir que el Bosc de Can Deu sigui de nou el pulmó verd de la ciutat.